FIFA-turnering som lockbete för spel om pengar

I början av januari drar ett av Sveriges största spelbolag (dock med sitt huvudkontor på Malta) igång sin FIFA-turnering för andra året i rad. Det marknadsförs som Sveriges roligaste FIFA-turnering där du kan vinna pengar i varje enskild match, men riktigt så är det inte. Matcherna spelas i lag om två och för att vara med och tävla måste man skapa ett konto på spelsajten där man sätter in 100 kronor. Insättningen räknas som anmälningsavgift och är med andra ord obligatorisk. Redan där lockar spelföretaget in privatpersoner i spelvärlden genom att tvinga dem att öppna ett spelkonto. Men det slutar inte där. Pengarna som du kan vinna i varje enskild match är bonuspengar hos spelföretaget och hela din vinst måste omsättas 1 gång med odds 1,5 eller högre innan uttag. Det betyder att du inte kan ta ut din vinst direkt, utan helt enkelt måste spela för dem först. Därmed riskerar du också att förlora dina pengar.

 

FIFA som lockbete

Det är tydligt att denna FIFA-turnering i huvudsak är skapad för att locka in nya spelare. Du måste spela för de pengar du vinner i matcherna och luras därmed in i spelföretagets värld. Dessutom har du redan satt in 100 kronor på ditt konto att spela för, oavsett om du vinner eller inte. 100 kronor är inte så mycket tänker du kanske – men det är ofta så det börjar: med små summor. Man tänker att man ska spela för en mindre summa pengar, men i takt med att man förlorar spelar man för mer och mer pengar i hopp om att vinna tillbaka sina förluster. Till sist är det lätt att man fastnar och utvecklar ett problematiskt spelande.

 

Mikrotransaktioner en het potatis

I gamingvärlden talas det just nu mycket om EA Games och deras val att plocka in så kallade mikrotransaktioner i sitt spel Star Wars: Battlefront II. Mikrotransaktioner är transaktioner i spel där man vid varje köp betalar en mindre summa pengar för att få tillgång till något i spelet. Det är oftast i form av spelvaluta (som inte har något värde utanför spelet). För denna fiktiva valuta kan spelaren köpa fler liv, ny utrustning, fördelar eller andra typer av varor och tjänster som endast fungerar i spelet. De – precis som spelvalutan man köpt – har alltså inget värde utanför spelet. Många som är kritiska till mikrotransaktioner menar att de tar bort en av de viktigaste aspekterna av konsumtion: konsumentens möjlighet att påverka och indikera varors värde genom att betala rätt pris för rätt vara.

I och med FIFA-turneringen gör spelföretaget här det omvända. Genom att först sätta in pengar – vilket de facto är en mikrotransaktion med ett högre belopp eftersom summan i sig inte har ett faktiskt värde förrän den blivit omsatt – får du möjlighet att delta i en turnering. I turneringen kan du vinna ”pengar” (spelvaluta, vilken inte har ett värde utanför spelet). Dessa pengar måste du sedan, för att ha möjlighet att plocka ut dem, omsätta hos spelsajten på spel med odds på minst 1,5. Först därefter kan du plocka ut eventuell kvarvarande vinstsumma i faktiska pengar.

 

Glöm inte det finstilta

Med tanke på den massiva kritik EA fått för att de inkluderat mikrotransaktioner i Battlefront II är det förvånansvärt att inte den här typen av korsverksamhet får åtminstone kritik och någon grad. High Stakes ser stora risker med att gamblingindustrin utnyttjar de yngre generationernas förkärlek för dator- och konsollspel för att tjäna pengar. Det betyder att gränserna – som länge varit diffusa nog – suddas ut. Vi hoppas att alla tänker sig för en extra gång innan de anmäler sig till den här typen av turnering. Något som kan se oskyldigt ut på pappret kan i själva verket få långverkande konsekvenser.


Komma i kontakt med High Stakes?

Spelberoende är ett växande folkhälsoproblem som inte får i närheten av det erkännande det borde få i samhället. Tyvärr är det dessutom allt fler ungdomar som hamnar i casinofällan. Närmare var tionde ung i Sverige uppger att de har ett problemspelande, en siffra som är betydligt högre än hos övriga befolkningen. High Stakes vill öka kännedomen om spelproblem och de konsekvenser det får för ungas liv. Vill du komma i kontakt med oss? Du når oss enklast på hej@highstakes.se.