Hur skapar vi förändring i vardagen?

Hej!

Ali här. Idag ska vi prata lite om hur vi med små knep kan skapa förändring i vårt beteende. Det handlar om att vara medveten om varför vi gör som vi gör – och om vad det är som egentligen händer. För att vi ska må bra måste vi hela tiden jobba med oss själva. De här knepen är bara en liten del av allt du kan göra. Men man måste ju börja någonstans, eller hur?


När vi spelar är det lätt att hamna i ett ”flow” där vi förlorar oss i situationen och allt fokus hamnar på spelet. Allt annat försvinner och med det tappar vi ofta känslan för att vårt handlande komer att få konsekvenser. Det leder alltför ofta till att vi låter impuls och känsla styra vårt spelande. Lite som att bli berusad av alkohol och plötsligt låter något du annars aldrig skulle göra som en väldigt bra idé!

Om det impulsstyrda (att göra saker utan att tänka efter först) beteendet får pågå för länge kan vi till slut vänja oss vid det och sluta ifrågasätta varifrån och varför det kommer. Vi låter beteendet bli en normal del i vår vardag. Det är på detta sätt vi kan hålla ett spelmissbruk vid liv.

För att ta itu med konflikten mellan logiskt tänkande och impulsstyrt beteende behöver vi ta ett steg tillbaka. Då kan vi reflektera över vad vi håller på med. Vi måste skapa förståelse för sambandet mellan tankar och beteenden. Många av oss tänker bara tillbaka på lyckade spel med vinst och framgång. Men om vi inte tänker på alla förluster och negativa konsekvenser är det lätt hänt att vi går tillbaka till spelet direkt. Om vi lär oss att identifiera dessa tankar och hur de leder oss till spel är det ett stort steg mot att sätta stopp för ett osunt spelande.

När du upptäcker att du tänker på spel – försök att göra något annat! Det är svårt, men det behöver inte vara vara en stor grej. När tankar om spel leder till något annat än spel så kan du på sikt arbeta bort kopplingen mellan speltanken och själva spelandet. Det är lättare att motivera oss till att skapa en bättre livsstil om vi gör saker vi tycker om. Tänk på att vi alltid måste arbeta för att ändra våra inpräntade vanor – så gör aktiva val!

Exempel på aktiviteter som kan få dig på bättre tankar:

▪ Prata om det med någon du känner förtroende för (High Stakes
  lyssnar gärna!)

▪ Åk till en fritidsgård eller prova någon fritidsaktivitet.

▪ Sysselsätt dig genom att lyssna på musik, radio eller podcast, lösa
sudoko, titta på en bra film, läs en tidning eller bok, fiska, pussla, bygg modeller, plantera, fika…

▪ Skapa något – laga mat eller baka, skriv av dig, fota, filma, skapa
musik eller rita.

▪ Träna – ta en promenad, cykla, spring en runda, gymma eller prova något nytt!

▪ Planera något roligt, till exempel besöka en vän eller släkting, en
utflykt, ett restaurang- eller biobesök eller en konsert

▪ Slappna av – ta några djupa andetag, öppna fönstret och titta ut, gå ett varv runt huset, lägg dig ner, tänk på något som gör dig glad, sök upp mindfulnessövningar.

▪ Gör en lista över saker som får dig att må bra och slappna av! Använd dem i de situationer du behöver avleda dina tankar från spel.